RWF

Nejpřísnější testování autosedaček mají na svědomí Švédové

Jaká značka auta se vám vybaví, když se řekne ikona bezpečnosti? Pravděpodobně Volvo. Švédský automobilový průmysl je synonymem pro bezpečnost. Není proto náhodou, že myšlenka bezpečného transportu dítěte proti směru jízdy pochází právě ze Švédska.

Už v začátcích 60. let začalo u našich severských přátel probíhat testování, které v roce 1973 vyvrcholilo pokusem, ve kterém zkoumali odborníci ze švédského institutuVTI s NTF (Švédská národní společnost pro bezpečnost silničního provozu), SIS (Švédský standardizační institut) a právě z automobilky Volvo zatížení působící na hlavu a krk dítěte během srážky. V tomto testu se kontroluje síla působící na krční obratle dítěte během čelní srážky při rychlosti 56,5 km/h.

V praxi to znamená, že pokud autosedačka tuto sílu dostatečně efektivně nezmírní, může dojít k napnutí krčních obratlů a bohužel také k jejich zlomení. Takové autosedačky samozřejmě tímto nezávislým Testem Plus neprojdou. Stejně jako ty autosedačky, které nejsou montované proti směru jízdy. Jedině autosedačky montované proti směru jízdy RWF (reward facing) totiž dosahjí nejlepších výsledků crash testů.

Oproti jiným testům bezpečnosti transportu dítěte jsou kritéria nastavené v Testu Plus daleko za běžně používanými evropskými normami. Například ve srovnání s evropskými normami ECE R44 a R129, nazývanými také "i-Size", se při testování autosedaček v Testu Plus používají mnohem vyšší rychlosti a významně kratší brzdná dráha, což má za následek brutální náraz vozidla.

RWF
RWF

Simulace možných nárazových situacích na silnicích i v extrémních podmínkách vede k tomu, že tímto testem projde jen hrstka autosedaček. Ty, jež v náročnému Testu Plus uspějí, právem tvoří elitní klub. Proto jsou všechny úspěšně atestované modely autosedaček (samozřejmě všechny montované proti směru jízdy) opatřeny razítkem s logem Test Plus, které garantuje, že byly splněny nejvyšší bezpečnostní požadavky.

Ovšem vývoj bezpečnostních patentů je jen součástí skládačky švédských způsobů k dosažení kýženého cíle cestování bez zranění. A protože Švédové berou dosažení této mety opravdu zodpovědně, už od roku 1997 praktikují tzv. Politiku Vision Zero", jejímž úkolem je snížit počet obětí silničních nehod do roku 2050 na nulu.

Přesně tímhle směrem se ubírá výrobce autosedaček Avionaut, který je již na českém trhu známý a nyní intenzivně pracuje na vývoji několika nových modelů autosedaček RWF pro rok 2019.
V souladu s tímto trendem je i motto této značky

„ jsme poháněni neustálým důrazem na kvalitu a bezpečnost
– we are driven by care „